قالب های ریخته گری پیوسته خط هزلت (دمبلوک)

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۳ کد : ۳۹۱۱۶ تاپ خبر
قالب های ریخته گری پیوسته خط هزلت (دمبلوک)

طراحی و ساخت قالب ریخته‌ گری مورد استفاده در تجهیزات ریخته گری پیوسته (مداوم) متناسب با محصول نهایی انجام می‌شود. محصول نهایی می‌تواند مفتول، تسمه، بیلت، میلگرد یا ورق باشد. در کاربردهای خاص طراحی و ساخت قالب ریخته گری به گونه ای انجام می‌شود که یک محصول نهایی با شکل یا طراحی پیچیده تولید کند و گرایش رو به رشدی برای ریخته‌گری محصولی نزدیک به شکل نهایی وجود دارد. خنک کننده غلافی (Jacket Cooler) شاید پرکاربردترین نوع خنک کننده در فرایند ریخته‌گری مداوم افقی باشد. در نوعی از مجموعه قالب ریخته گری و خنک کننده مورد استفاده برای ریخته گری میلگرد و تسمه های باریک از طریق ریخته گری آب کست، گرما به طور شعاعی و محوری از محصول ریختگی خارج می‌شود. پوشش آبگرد فولادی باید ماشین‌کاری شود تا انطباق کامل و تماس سطحی بسیار نزدیک با قالب گرافیتی داشته باشد. هنگام مونتاژ، خنک کننده به دقت بر روی قالب گرافیتی منطبق می‌شود تا تماس سطحی در حد ممکن نزدیک به ۰/۱۰۰۰ حاصل شود. قالب گرافیتی محل‌هایی برای قرارگیری ترموکوپل‌ها و حفاظت نیتروژنی از حفره ریختگی دارد.
نحوه طراحی و ساخت قالب ریخته گری برای میلگردهای با قطر کم شامل یک قالب یا مغزی گرافیتی است که محکم به یک پوشش خنک‌کننده سه جداره مسی پرس شده است. آب در لوله مرکزی تا خروجی جریان می‌یابد. خنک‌کاری اولیه فلز مذابی که وارد قالب می‌شود بوسیله هدایت گرمایی از فصل مشترک دیواره قالب گرافیتی و لوله مسی صورت می‌گیرد. خنک‌کاری ثانویه توسط مغزی‌های گرافیتی راهنما در امتداد طول مجموعه انجام می‌شود. مواد نسوز به شکل حلقه‌های آلومینا-سیلیکات یا زیرکونیا که بین انتهای داغ خنک کننده مسی و شانه قالب گرافیتی قرار گرفته اند،‌ اثر خنک‌کنندگی بر فلز مذاب وارد شده به قالب را کاهش می‌دهند. در قالب نیز می‌توان یک چاهک فلز مذاب یا مخزن ماشین کاری نمود که به عنوان یک چاهک گرمایی (Heat Sink) عمل کرده و از انجماد برگشتی میلگرد یا تسمه با مقطع کوچک جلوگیری می‌کند. تولید مفتول مسی به قطر mm ۵/۱ و تسمه هایی با عرض mm ۱۰ و ضخامت mm ۲ ، با سرعت‌هایی بیشتر از ۱ متر بر دقیقه، از طریق خط ریخته گری آپ کست) (UPCAST امکان پذیر است.

نحوه طراحی و ساخت قالب گرافیتی در پایداری و یکپارچگی فرایند ریخته گری مداوم بسیار حائز اهمیت است. یک طراحی موثر در فرایند ریخته گری مداوم افقی، شامل سوارکردن قالب ریخته گری بر روی یک ساپورت فولادی در جلوی کوره نگهدارنده است. در این نوع طراحی، بر خلاف انواع رایج که خنک کننده به صفحه جلویی کوره با پیچ متصل می شود، قالب ریخته گری تنها به ساپورت فولادی ثابت شده و به صفحه جلویی کوره پرس می شود. فاصله بین خنک کننده و کوره نیز توسط یک عایق انعطاف پذیر درزبندی می شود. مهمترین مزیت این نوع طراحی در پیشگیری از بر هم زدن همراستایی قالب ها در نتیجه تغییر شکل های ناشی از تنش های حرارتی و مکانیکی صفحه جلویی کوره است. حفظ همراستایی قالب ها نیز علاوه بر اینکه منجر به افزایش عمر مفید قالب های گرافیتی خواهد شد، اطمینان از عملکرد بهینه کل مجموعه قالب ریخته گری را نیز به دنبال خواهد داشت. مزیت دیگر این نوع طراحی، امکان تعویض سریع و تسهیل تنظیم همراستایی قالب ریخته گری است. در طراحی متداول امکان تنظیم همراستایی قالب ریخته گری تنها بعد از پیچ شدن به کوره نگهدارنده وجود دارد. برای این منظور باید کل بدنه کوره نگهدارنده در جهت عمودی (ارتفاع) و جانبی تنظیم شود که این کار تنها در زمان توقف واحد ریخته گری مداوم افقی امکان پذیر است. با این حال، از آنجایی که تنظیم همراستایی قالب ریخته گری در این نوع طراحی مستقل از خط تولید انجام می شود، زمان توقف واحد ریخته گری مداوم افقی کاهش یافته که در نتیجه دسترس پذیری خط تولید افزایش می یابد. مجموعه قالب ریخته گری و خنک کننده تنها درون ساپورت فولادی ثابت شده و به جلوی کوره نگهدارنده پرس می شود، بنابراین بعد از نشستن این مجموعه درون ساپورت هیچگونه تنظیمات اضافه ای نیاز نخواهد بود.


نظر شما :